Homepage Slider

Είστε εδώ

Ιδιότητες, άλλα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του βιοντίζελ

Εκτός από το γεγονός ότι πλεονεκτεί ως ανανεώσιμο καύσιμο, το βιοντίζελ εμφανίζει παρόμοιες φυσικοχημικές ιδιότητες με το συμβατικό ντίζελ, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις έχει και καλύτερα χαρακτηριστικά από αυτό, όπως μεγαλύτερο σημείο ανάφλεξης οπότε είναι ασφαλέστερο στη χρήση, πολύ μικρότερη ποσότητα θείου αλλά μεγαλύτερη λιπαντική ικανότητα λόγω του οξυγόνου που περιέχει, και μεγαλύτερο αριθμό κετανίου.

Η μείωση του περιεχόμενου θείου, που επιβάλλεται στα ορυκτά καύσιμα, έχει αρνητική επίδραση στη λίπανση του κινητήρα λόγω της μείωσης των λιπαντικών ενώσεων του θείου στο βαθιά υδρογονοεπεξεργασμένο καύσιμο. Έτσι, τα διυλιστήρια κάνουν χρήση πανάκριβων και ταυτόχρονα μη βιοαποικοδομήσιμων πρόσθετων για την επαναφορά της λιπαντικής ικανότητας του καυσίμου. Η προσθήκη, όμως, του βιοντίζελ στο πετρελαϊκό ντίζελ, ακόμα και σε περιεκτικότητες λίγο μικρότερες από 1% κ.β., επαναφέρει τη λιπαντική ικανότητα του καυσίμου, με αποτέλεσμα να παρατείνεται η ζωή του πετρελαιοκινητήρα, να προστατεύεται το περιβάλλον από τα πρόσθετα λίπανσης και να εξοικονομούνται αρκετά χρήματα από τα διυλιστήρια.
Ο μεγαλύτερος αριθμός κετανίου, που παρουσιάζει το βιοντίζελ έναντι του συμβατικού ντίζελ, αντισταθμίζει το γεγονός ότι κατά την καύση του το βιοντίζελ απελευθερώνει ενέργεια λίγο μικρότερη από την ενέργεια που απελευθερώνει το συμβατικό ντίζελ (το βιοντίζελ έχει θερμογόνο δύναμη κατά 6% περίπου μικρότερη σε σχέση με αυτή του συμβατικού ντίζελ λόγω του οξυγόνου που περιέχει). Έτσι, η απόδοση ενός πετρελαιοκινητήρα που κινείται με καθαρό βιοντίζελ κυμαίνεται τουλάχιστον στα επίπεδα του συμβατικού ντίζελ. Επίσης, το βιοντίζελ είναι κατάλληλο για τους ήδη υπάρχοντες πετρελαιοκινητήρες, όπου δεν χρειάζεται να γίνει σχεδόν καμία μετατροπή ακόμα και αν χρησιμοποιηθεί αμιγές βιοντίζελ.
Οι μεθυλεστέρες των λιπαρών οξέων (το βιοντίζελ) έχουν σημαντικά μικρότερο ιξώδες από αυτό των τριγλυκεριδίων (των φυτικών ελαίων και των ζωικών λιπών) και λίγο μεγαλύτερο από αυτό του συμβατικού ντίζελ. Οι μεθυλεστέρες έχουν μοριακά βάρη της τάξης των 280 - 300 g mol-1, δηλαδή το 1/3 των μοριακών βαρών των τριγλυκεριδών. Αποτέλεσμα του χαμηλότερου μοριακού τους βάρους είναι ότι οι μεθυλεστέρες λιπαρών οξέων είναι πτητικότεροι των τριγλυκεριδίων, κάτι που συμβάλει στην καλύτερη συμπεριφορά του καυσίμου σε συνθήκες ψύχους (χαμηλότερο σημείο θόλωσης και ροής σε σχέση με αυτά των τριγλυκεριδίων). Ο αριθμός κετανίου των μεθυλεστέρων είναι μεγάλος και σε ορισμένες περιπτώσεις μεγαλύτερος και από αυτόν του ντίζελ Νο2. Το σημείο ανάφλεξης των μεθυλεστέρων είναι υψηλότερο του ντίζελ Νο2.
Οι κύριες ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά των μεθυλεστέρων, από διάφορες πηγές, παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα.
 
 
Πυκνότητα
στους 20°C
g/lt
Κινηματικό ιξώδες
στους 40oC
mm2/s
Αριθμός
κετανίου
Θ.Δ.
kJ/kg
Σημείο ανάφλεξης
oC
Μεθυλεστέρες από
 
 
 
 
 
φοινικέλαιο
870
4,75
62
37800
158
σογιέλαιο
890
4,1
50
32800
163
ηλιέλαιο
885
4,2
51
38450
170 - 174
κραμβέλαιο
883
4,5
53
36700
160
βαμβακέλαιο
883
4,2
52
40600
169 - 172
λινέλαιο
890
3,7
52
33000
 
ζωικό λίπος
873 - 877
5,3 - 6,8
 
40230
172
Ντίζελ Νο2
832
2,72
52,5
44900
67,7
 
Από τα στοιχεία του παραπάνω πίνακα διαπιστώνεται πως τα χαρακτηριστικά του βιοντίζελ βρίσκονται πολύ κοντά σε αυτά του συμβατικού πετρελαϊκού ντίζελ. Τα σημεία στα οποία υπάρχει σημαντική απόκλιση μεταξύ του βιοντίζελ και του ντίζελ είναι στις ψυχρές ιδιότητες, όπως το σημείο θόλωσης και το σημείο ροής, στις οποίες το βιοντίζελ έχει υψηλότερες τιμές σε σύγκριση με αυτές του ντίζελ, και στο σημείο ανάφλεξης, το οποίο στην περίπτωση του βιοντίζελ είναι αρκετά υψηλότερο από αυτό του ντίζελ. Το ιξώδες του βιοντίζελ είναι ελάχιστα μεγαλύτερο του ντίζελ και ουσιαστικά δεν προκαλεί καμία ουσιαστική διαφορά στη χρήση του.
 
Στον πίνακα που ακολουθεί φαίνεται μία σύγκριση μεταξύ των τιμών που πρέπει να έχουν οι διάφορες ιδιότητες του συμβατικού πετρελαϊκού ντίζελ και του βιοντίζελ σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα ποιότητας.
ΕΝ590: Περιγράφει τις φυσικές ιδιότητες που πρέπει να έχουν όλα τα καύσιμα ντίζελ όταν αυτά πρόκειται να διατεθούν στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Νορβηγίας, της Ελβετίας κ.ά.. Επιτρέπει την ανάμιξη μέχρι 5% βιοντίζελ με συμβατικό ντίζελ (μίγμα 95/5). Σε κάποιες χώρες, όπως στη Γαλλία, όλο το ντίζελ που διατίθεται σε καθημερινή βάση βασίζεται σε αυτό το μίγμα 95/5.
ΕΝ14214: Είναι το ισχύον πρότυπο για το βιοντίζελ που έχει καθοριστεί από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό CEN. Το πρότυπο αυτό είναι βασισμένο στο DIN 51606.
 
Ιδιότητα
DIESEL (EN590)
Biodiesel (DIN51606)
Biodiesel (EN14214)
Πυκνότητα στους 15°C (g/cm³)
0,82 - 0,86
0,875 - 0,9
0,86 - 0,9
Density at 15°C
 
 
 
Ιξώδες στους 40°C (mm²/s)
2,0 - 4,5
3,5 - 5,0
3,5 - 5,0
Viscosity at 40°C
 
 
 
Σημείο ανάφλεξης (°C)
>55
>110
>110
Flashpoint
 
 
 
Θείο (mg/kg)
200
<10
<10
Sulphur
 
 
 
Θειική τέφρα (% kg/kg)
0,01
<0,03
0,02
Sulphated ash
 
 
 
Υγρασία (mg/kg)
200
<300
<500
Water
 
 
 
Υπόλειμμα άνθρακα (% kg/kg)
0,30
<0,3
<0,3
Carbon residue
 
 
 
Συνολική νόθευση (mg/kg)
<24
<20
<24
Total contamination
 
 
 
Διάβρωση ταινίας χαλκού (3h/50°C)
Class 1
Class 1
Class 1
Copper corrosion
 
 
 
Αριθμός κετανίου
>45
>49
>51
Cetane number
 
 
 
Μεθανόλη (% kg/kg)
-
<0,3
<0,2
Methanol
 
 
 
Εστερικό περιεχόμενο (% kg/kg)
-
>96,5
>96,5
Ester content
 
 
 
Μονογλυκερίδια (% kg/kg)
-
<0,8
<0,8
Monoglycides
 
 
 
Διγλυκερίδια (% kg/kg)
-
<0,4
<0,2
Diglycerides
 
 
 
Τριγλυκερίδια (% kg/kg)
-
<0,4
<0,4
Tridlycendes
 
 
 
Ελεύθερη Γλυκερίνη(% kg/kg)
-
<0,02
<0,02
Free Glycerol
 
 
 
Συνολική Γλυκερίνη (% kg/kg)
-
<0,25
<0,25
Total Glycerol
 
 
 
Αριθμός ιωδίου
-
<115
120
Iodine number
 
 
 
Φώσφορος (mg/kg)
-
<10
<10
Phosphor
 
 
 
Μέταλλα Na, K (mg/kg)
-
<5
<5
Alcaline metals Na, K
 
 
 
Οξύτητα (mg KOH/g)
-
<0,5
<0,5
Acidity
 
 
 
Οξειδωτική σταθερότητα, 110οC (h)
-
-
>6
 
Μία σημαντική ιδιότητα του βιοντίζελ, που σχετίζεται άμεσα με τη ροή του βιοντίζελ στις σωληνώσεις του οχήματος, είναι το σημείο απόφραξης ψυχρού φίλτρου, το CFPP (Cold Filter Plugging Point / EN 116). Η ιδιότητα αυτή ουσιαστικά σημαίνει τη χαμηλότερη θερμοκρασία στην οποία το καύσιμο ρέει μέσω του φίλτρου σωματιδίων του οχήματος. Τα όρια της ιδιότητας αυτής δεν είναι συγκεκριμένα για όλες τις χώρες. Κάθε χώρα, ανάλογα με τις θερμοκρασίες που επικρατούν σε αυτή, επιλέγει τα όρια για το CFPP. Στην Ελλάδα έχει επιλεγεί η θερμοκρασία των -5oC ως όριο για τους χειμερινούς μήνες και η θερμοκρασία των +5oC ως όριο για τους καλοκαιρινούς μήνες. Επειδή το βιοντίζελ που παράγεται από όλα τα ελληνικά έλαια δεν πληροί τις παραπάνω προδιαγραφές για το CFPP που επέλεξε η Ελλάδα, κρίνεται επιτακτική η προσθήκη στο βιοντίζελ αυτό προσθέτων αντιπηκτικών για την βελτίωση της ιδιότητας του CFPP.
 
Η μείωση του ορατού καπνού που εκπέμπεται από στάσιμες μηχανές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (εγκατεστημένες από τη ΔΕΗ) έχει μεγάλη σημασία για τα ελληνικά νησιά όπου η τουριστική «βιομηχανία» ανθίζει. Η χρήση μιγμάτων βιοντίζελ και συμβατικού ντίζελ μπορεί να μειώσει δραστικά τις εκπομπές καπνού και τις παρελκόμενες ανεπιθύμητες επιδράσεις της τόσο στην τοπική κοινωνία όσο και στον τουρισμό.
 
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και ασφαλώς η Ελλάδα εξαρτώνται σημαντικά από μεγάλες εισαγωγές ορυκτών καυσίμων. Για τον λόγο αυτόν υπάρχει κίνδυνος στην ασφάλεια της προμήθειας ενέργειας κυρίως στον τομέα των μεταφορών. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας υπάρχει ανάγκη προώθησης όλων των εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών και όχι μόνο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση προτείνει ποσοστό συμμετοχής των βιοκαυσίμων στην αγορά καυσίμων μέχρι 20% έως το 2020.
 
Το βιοντίζελ και γενικότερα τα βιοκαύσιμα, όπως και οι άλλες πηγές ανανεώσιμης ενέργειας (ήλιος, άνεμος, γεωθερμία κ.ά.) συμβάλλουν:
  • στην ελάττωση των εκπομπών επικίνδυνων ρυπαντών, αυτών που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, τις κλιματικές αλλαγές και τη μόλυνση του περιβάλλοντος,
  • στη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων,
  • στη δημιουργία νέων ευκαιριών για τους αγρότες, τη μεταποίηση, τη βιομηχανία.
Παράλληλα, η αξιοποίηση της απόβλητης και υπολειμματικής βιομάζας για την παραγωγή του βιοντίζελ και γενικότερα των βιοκαυσίμων προστατεύει το περιβάλλον και τον υδροφόρο ορίζοντα, οπότε η κοινωνία κερδίζει από την ενέργεια που παράγεται χρησιμοποιώντας βιομάζα που διαφορετικά μολύνει.
 
Στόχος των ερευνών παγκοσμίως και της πολιτικής των κοινωνιών καθώς και της επιστημονικής/ερευνητικής και επιχειρηματικής προσπάθειας της εταιρείας μας αποτελεί η παραγωγή βιοκαυσίμων και ενέργειας στα πλαίσια επιχειρηματικών μοντέλων κάθετης αξιοποίησης της βιομάζας, κυρίως της απόβλητης και υπολειμματικής, καθώς και εκείνης που θα προέρχεται από εκτάσεις που θα καλλιεργούνται για ενεργειακούς σκοπούς, στα πλαίσια μιας ισορροπημένης εκμετάλλευσης των αγροτικών δυνατοτήτων για διατροφή (ανθρώπων και ζώων) και παραγωγή ενέργειας.
 
Τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη που απορρέουν από την επιχειρηματική αυτή δραστηριότητα είναι πολλά.
Δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, τόσο στα πλαίσια της παραγωγικής διαδικασίας όσο και στη γενικότερη διαχείριση των παραγόμενων προϊόντων.
Οι πρώτες ύλες παράγονται ή προκύπτουν ως απόβλητα και υπολείμματα σε τοπικό επίπεδο, ενισχύοντας έτσι την αγροτική και μεταποιητική - βιομηχανική οικονομία και κατ’ επέκταση την οικονομία της περιοχής.
 
Οι αγρότες μπορούν να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία αυτή ώστε νέες ή ήδη υπάρχουσες καλλιέργειες να χαρακτηριστούν ως ενεργειακές.
Tο βιοντίζελ και γενικότερα τα βιοκαύσιμα αποτελούν ένα όχημα εναλλακτικής αγροτικής πολιτικής για καινούργιες καλλιέργειες, οι οποίες μπορούν να γίνουν πιο αποδοτικές για τον αγρότη. Παράλληλα, οι ενεργειακές καλλιέργειες απαιτούν χαμηλότερα επίπεδα λίπανσης και μειωμένη χρήση φυτοφαρμάκων, με συνέπεια την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των ίδιων των αγροτών.
Στην Ελλάδα πολλές εκτάσεις έχουν εγκαταλειφτεί. Άλλες εκτάσεις έχουν απαξιωθεί.
Κλασικά φυτά, όπως ο καπνός και το βαμβάκι, στα οποία στηριζόταν έως τώρα η αγροτική δράση σε μεγάλο βαθμό, πρέπει να μειωθούν.
Στις εκτάσεις αυτές και στη θέση των φυτών αυτών μπορούν να καλλιεργηθούν φυτά που είναι σε θέση να δώσουν μεγαλύτερο εισόδημα στον αγρότη, χωρίς την ανάγκη της επιδότησης, με την προϋπόθεση, όμως, ότι ολόκληρο το φυτό θα οδηγείται σε ενεργειακή και άλλη χρήση, στα πλαίσια μιας κάθετης επιχειρηματικής δράσης όπου μπορεί να συμμετέχει και ο ίδιος ο αγρότης.
Ο ηλίανθος, η σόγια, η ελαιοκράμβη, η αγριαγκινάρα και άλλα ελαιούχα φυτά με μεγάλη στρεμματική απόδοση σε σπόρο και μεγάλη περιεκτικότητα του σπόρου σε λάδι αποτελούν την καλύτερη λύση για την παραγωγή βιοντίζελ από γεωργική βιομάζα. Η πίτα που απομένει από τον σπόρο μπορεί να αξιοποιηθεί ως ζωοτροφή. Το ξυλώδες τμήμα του φυτού μπορεί να οδηγηθεί στην παραγωγή θερμικής και ηλεκτρικής ενέργειας. Έτσι, είναι δυνατή μία σημαντική αύξηση του αγροτικού εισοδήματος.
 
Η ενεργειακή αξιοποίηση των ελαιούχων αποβλήτων, υπολειμμάτων και παραπροϊόντων μονάδων μεταποίησης αγροτικών προϊόντων και άλλων βιομηχανικών μονάδων ενισχύει τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων υπέρ της παραγωγής φθηνών προϊόντων σε τοπικό επίπεδο και υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος.
 
Η επιχειρηματική αυτή δραστηριότητα της ενεργειακής εκμετάλλευσης ολόκληρης της ελαιούχου βιομάζας που θα προέρχεται από εκτάσεις, από μεταποιητικές και βιομηχανικές μονάδες, από αστικά κέντρα και άλλα, στα πλαίσια ενός βιοδιυλιστηρίου που μπορεί να αναπτυχθεί για τον σκοπό αυτόν σε κάθε περιοχή της χώρας μας, με την ουσιαστική συμμετοχή και του πρωτογενούς τομέα, αποτελεί ένα πρότυπο επιχειρηματικό μοντέλο, ικανό να οδηγήσει την τοπική κοινωνία σε ανάπτυξη.
 
Για τον αγρότη πρέπει να τονίσουμε ότι μόνο όταν ο ίδιος γίνει ένας σύγχρονος επιχειρηματίας, ο οποίος δεν θα παραδίδει τη σοδειά του και θα εισπράττει την επιδότηση, όπως έκανε μέχρι τώρα, αλλά θα αξιοποιεί το χωράφι του με στόχο τη μέγιστη πρόσοδο σε ετήσια βάση και την προστασία του περιβάλλοντος καθώς και της δικής του υγείας και ο οποίος θα συνεργάζεται με το μεταποιητικό τομέα, από το στάδιο της πρωτογενούς παραγωγής μέχρι και το στάδιο της διάθεσης των τελικών προϊόντων, στα πλαίσια μιας σύγχρονης, υγιούς και κάθετης επιχειρηματικής δράσης, μόνο τότε μπορούν να προκύψουν βιώσιμες λύσεις και θα μπορούμε να μιλάμε για πραγματική ανάπτυξη της αγροτικής και γενικότερα της εθνικής οικονομίας.
Τα βιοκαύσιμα, γενικότερα, μπορούν πράγματι να προσφέρουν μία από τις ευκαιρίες για καινοτόμο αγροτική και γενικότερα εθνική πολιτική, η οποία μπορεί να οδηγήσει τον αγροτικό κόσμο στην αναμόρφωση του κοινωνικού του ρόλου αλλά και συνολικά την τοπική κοινωνία σε οικονομική και κοινωνική άνθηση.
 
Τα ίδια ισχύουν και για τους επιχειρηματίες του μεταποιητικού και βιομηχανικού τομέα.
Η βιομηχανική δράση ολοκληρώνεται και ο κύκλος της παραγωγής υπηρεσιών και προϊόντων κλείνει παγκοσμίως με τη διαχείριση και κυρίως με την αξιοποίηση των αποβλήτων και υπολειμμάτων τους.
 
Οι πολιτικές των κρατών πρέπει να συμπεριλάβουν κίνητρα ανάπτυξης μοντέλων κάθετης παραγωγής βιοντίζελ δεύτερης - τρίτης γενιάς και ενέργειας, κυρίως από την απόβλητη και υπολειμματική ελαιούχο βιομάζα, φιλικών προς το περιβάλλον και ικανών να αποτελέσουν καταλύτες για την οικονομική ανάπτυξη και ευημερία.
 
 
Τα μειονεκτήματα του βιοντίζελ
 
Τα κύρια μειονεκτήματα του βιοντίζελ είναι:
  • Η μικρότερη θερμογόνος δύναμη (κατά 6%) και το υψηλότερο ιξώδες σε σχέση με αυτά του συμβατικού ντίζελ.
  • Οι ελάχιστα μεγαλύτερες εκπομπές NOx από αυτές του συμβατικού ντίζελ.
  • Το υψηλό κόστος σε σχέση με το κόστος του φθηνότερου ντίζελ. Σε αυτό συμβάλει το υψηλό κόστος της πρώτης ύλης (φυτικών ελαίων και ζωικών λιπών).
  • Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι αλόγιστες εισαγωγές βρώσιμων ελαίων από τρίτες χώρες με μοναδικό σκοπό την παραγωγή βιοντίζελ, καθώς και η καταστροφή οικοσυστημάτων προκειμένου να καλλιεργηθούν φθηνά τροπικά ελαιούχα φυτά, όπως π.χ. το φοινικέλαιο.
  • Η παραγωγή γλυκερίνης ως παραπροϊόν.
  • Η χρησιμοποίηση μεθανόλης για την παραγωγή του.
 
Undefined

Page Back


Κατασκευή Ιστοσελίδων GIM Greek Internet Marketing